pondělí 25. srpna 2014

Kacíř a čarodějka: Philippa Gregory


Luca Vero, mladík zaslíbený církvi od svých jedenácti let, je náhle kvůli své zvídavosti prohlášen za kacíře. Je odveden před cizince, který mu místo aby ho nechal popravit, nabídne práci. Má cestovat po Evropě a soudit křesťany, kteří nekonají svou povinnost.

Jako první se vydává do kláštera v Lucretili, kde jeptišky údajně posedl sám Ďábel nebo jsou jejich vize a rány na těle, které si po probuzení vůbec nepamatují, důsledkem hrůzného čarodějnictví. Abatyše Isolda, která je také dcerou bývalého panovníka Lucretile a sestrou nynějšího, se ocitla v klášteře jen z přání svého otce. Vše nasvědčuje tomu, že jeptišky poskytlo šílenství v době, kdy přišla Isolda a stala se představenou kláštera.










Trvalo značně dlouho, než jsem se k této knize dostala, protože jsem si jí všimla přibližně před rokem. A pak se objevila za dobrou cenu a navíc jako poslední kousek v daném knihkupectví, takže ji nešlo nekoupit.

Osobně jsem si pod názvem knihy představovala něco jiného, tedy ne, tak úplně, ale děj se odebíral trochu jinou cestou, než jsem čekala. Což jsem ale zjistila až v polovině příběhu. Určitě to bylo zajímavé a pohodové čtení, ale příběh jsem měla za fantasy s méně náboženstvím. Anotace zněla moc dobře, a i když je tam křesťanství zmíněno, nejspíš jsem si přála, aby to nebylo hlavní náplní děje. Takže jsem měla trochu problém s tím, že se postavy nerozhodovaly samy za sebe.

Mezi hlavní hrdiny této knihy patřila Isolda, která si přes to všechno, co přežila, zachovala svou důstojnost a Ishraq, její věrná společnice, která ji následovala i do nepříjemných a nebezpečných situací a vždy byla připravena svou kamarádku bránit. Isolda si svou budoucnost vždy představovala ve své domě, aby se mohla starat o lid a vlastnit pozemky. Tak ji to vždy otec sliboval, ale v den své smrti si toto rozhodnutí rozmyslel. Isoldin bratr jí sdělil, že otcova poslední vůle je, aby se provdala za postaršího muže, který není milý, příjemný ani laskavý, ale je ochotný si ji vzít i s malým věnem, nebo složila slib a stala se abatyší. Brzy zjišťuje, že rozhodnutí není tak těžké, jak si myslela, s radostí se vydává mezi jeptišky.

Freize, Lukův společník, líný kuchař, u kterého jsem často zapomínala, že je mu pouhých dvacet let, a který se vždy snaží pomoct nevinným. Jeho vtípky i povaha vždy mile obohatily příběh.

A nakonec Luca, jako vyšetřovatel plní své slovo dané Řádu a snaží se najít pravé viníky. Jeho inteligence a vzhled byly často zdrojem pomluv ve vesnici v níž vyrůstal, jelikož se narodil pouhým sedlákům.
Ale i přesto, že měla každá postava svůj příběh, nijak zvlášť mě neoslovily. Kromě samotného Freize, mi jejich povahy přišly dost podobné a nevýrazné. Jen výjimečně se našly části, kdy se některá z postav opravdu projevila a já mohla s jistotou říct, že tohle by ty ostatní neudělaly.

Mezi knihy, které běžně čtu, sice historické romány nepatří, ale ráda svou knihovnu obohatím trochou historie. Potom když se najde alespoň trocha času a já nemám v plánu nic jiného na čtení, si ráda přečtu něco nového. Já myslím, že je vlastně jedno, pod jaký žánr kniha spadá. Aby zaujala, o to se musí postarat styl psaní a originalita příběhu autora či autorky.
Dva incidenty, které naplňují knihu, mi poskytly alespoň částečný náhled do patnáctého století a já si tak mohla udělat vlastní obrázek o tamějším životě a situaci.


Ještě bych zmínila obálku, která mě nejspíš (nejsem si úplně jistá) k této knize přitáhla. A koho taky ne? Vypadá opravdu pěkně a jsem ráda, že mi něco takového zdobí můj pokoj.


Hodnocení: 3/5

Žádné komentáře:

Okomentovat