středa 27. srpna 2014

Kateřina před bouří: Robin Bridges

Kateřinu už od narození provází prokletí. Vždy se ho snažila skrývat a držet ho v tajnosti, ale existují lidé, kterým stačí se na mladou vévodkyni podívat a vědí, co je zač. A potom jsou takoví, kteří ho chtějí využít pro sebe. Kateřina brzy zjišťuje, že nemůže věřit vůbec nikomu a dokonce ani vlastní rodině nemůže svěřit svá tajemství, protože by jim hrozilo nebezpečí. To jediné, co kdy chtěla, bylo vést normální život a dostat diplom z lékařské univerzity. A to, i když v Rusku není ženám povoleno studovat podobné školy. Ale tyto plány jí nemusí dělat starosti, dříve než dokončí vzdělání v institutu, přijíždí do Petrohradu princ z Černé Hory a on si pro ni společně se svou rodinou představuje úplně jinou budoucnost. A studování nebo návštěva domova po tom, co jednou odjede, mezi ně rozhodně nepatří.

Nemůžu uvěřit, že jsem tuto knihu koupila za pouhých 59 korun, protože si to rozhodně nezasloužila (i když vůbec nemám nic proti, že jsem ji v Levných knihách koupila tak levně).
Když jsem začala číst, ze všech stran se na mě valily záplavy jmen a já v tom měla nějakou dobu zmatek, ale po chvíli už jsem dokázala jednotlivá jména zařadit k nějakému titulu nebo aspoň jako přítele či nepřítele Kateřiny. Už od začátku byla kniha velmi zajímavá, prostředí bylo dostatečně popsané a plesy se objevily na každém kroku. Nejdřív jsem si říkala, že jich tam je možná moc, ale brzy jsem zjistila, že plesy nejsou jen výplní děje, ale právě na nich se odehrávají důležité věci, rozhodnutí nebo rozhovory.
Nejen samotná doba byla na této knize zajímavá, ale velkou část sehrály samotné jevy, které autorka použila, aby posouvala děj. Magie, kterou se v příběhu zabývali, byla jiná než ta z jiných knížek. Stále jsem se o ní chtěla dozvědět více a zvědavost, jaké bude další kouzlo, nepomíjela.
K tomu nechyběl ani popis života lidí s titulem a náhled do minulosti. U některých částí jsem se pozastavila, protože mi přišlo jaksi absurdní, že se mladé dívky zaobírají takovými starostmi. Ne, že by to bylo tak podivné, ale někdy mi to tak připadalo, když jsem pomyslela na chudší lidi v té době, kteří se zaobírají úplně něčím jiným. A k tomu se v knize žádní takoví lidi neobjevili, tedy až na služky. Chápu, že se autorka chtěla soustředit na něco jiného a klidně čtvrť, kde žila Kateřina, mohla být jen pro bohaté, ale myslím, že by neuškodil náhled do života chudších. Proto někdy vyzněly rozhovory mladých dívek o tom, že pokud mladík není samotný princ nebo velkokníže, je pod jejich úroveň, poněkud moc domýšlivě a namyšleně.
Kateřina mi byla sympatická, její myšlení často posouvalo děj. Byla schopná stát si za tím, v co věří a ať si říkal, kdo chtěl, co chtěl, byla rozhodnutá stát se doktorkou a pomáhat lidem. Ze všeho nejvíc chtěla chránit svou rodinu i za cenu vlastního života, což by možná někde jinde vyznělo jako stereotyp, ale tady mi to připadalo jaksi na místě. Jediná věc, v jaké se mi nezamlouvala, byl názor na její schopnosti. Nejspíš to bylo dobou, ale je docela možné, že odmítala co umí, už jen kvůli sebe. Já osobně bych chtěla najít jakoukoliv informaci, která by s mými schopnostmi souvisela (ať už bych o ně stála nebo ne). Chtěla bych vědět o všem, co dokážu, ať už by to bylo proto, abych se mohla bránit nebo cokoliv jiného. Myslím, že kdyby se učila se svou mocí pracovat už dříve, nestalo by se nic z toho, co se odehrálo na posledních sedmdesáti stránkách knížky. Ale zároveň to bylo zajímavé a děj se tak posouval neočekávanou cestou.

Jsem hrozně ráda, že jsem si knihu přečetla a doufám, že se dočkám dalších dílů této trilogie v češtině. Jestli máte rádi historické romány spojené s fantasy, určitě sáhněte po tomto kousku. Postrádá sice nějakou hlubší zápletku, ale mě rozhodně vtáhla do děje a nenudila.

Hodnocení: 4/5

Žádné komentáře:

Okomentovat