středa 3. září 2014

Levá ruka boží: Paul Hoffman

Cale je stejně jako mnoho dalších chlapců připravován na válku proti antagonistům na východě. Ale to, že byl do svatině přiveden jako nejmladší dítě, které tam kdy měli, nebo, že se umí obdivuhodně ohánět mečem, mu nedává v tomto prostředí žádnou výhodu. Právě naopak, je součástí plánu vykupitelů a jsou na něj kladeny zvláštní nároky, které mu život nepříjemně stěžují. Už nějakou dobu se připravuje na útěk a to v době, kdy ho povolají do armády. Ale když přistihne jednoho s vykupitelů s nožem v ruce nadklánějícího se nad pořád ještě živou dívkou a další svázanou v rohu, svůj únikový plán musí uskutečnit ihned, tedy pokud okamžitě nechce zemřít.


Tak tahle knížka se mi překvapivě dobře četla. Bylo to úplně něco jiného než knihy v poslední době a já jsem takovou změnu rozhodně nečekala. Ale byla to dobrá změna, protože děj byl určitě originální, skvěle napsaný, čtivý a napínavý. Stačí dát tyhle všechny prvky dohromady a můžete dostat mistrovské dílo…No dobře, to už trochu přeháním, ale vůbec jsem nečekala, že se mi bude tak líbit. Vlastně se o ní jen kamarádka zmínila, tak jsem si řekla ‚proč ne?‘. Nacházely se v ní sice nějaká místa, která se mi moc nezamlouvala, ale bylo jich úplně minimum.
Prostředí bylo skvěle vykreslené a jednotlivé souboje jsem téměř prožívala na vlastní kůži. Pár dní mi trvalo než jsem knihu přečetla, ale když jsem ji jednou vzala do ruky, okolní svět jsem nevnímala několik hodin.
Myslím, že bylo jen dobře, že se hlavní hrdina musel spoléhat jen na sebe, protože jeho kamarádi nebyli tak úplně kamarádi, ale i tak jsem měla ráda na stránkách jejich společnost. Kniha je plná zvratů a překvapení, takže mě stále nutila číst dál a hodně k tomu přispívalo, že jsem o Calově minulosti téměř nic nevěděla. A když už se něco odhalilo, často jsem přemýšlela, jestli mám postavu litovat nebo obdivovat. I po tom, co prožil nemůžu říct, že by ho to zlomilo, a to pochybuji, že se podaří každému nebo aspoň většině. Ale přece jenom za to všechno nemůže jen výchova, něco musí být součástí jeho povahy, a to je právě hlavní náplní příběhu. To, jak reaguje na prožitá léta, ale bojuje dál za svou svobodu. Pomocí své zdatnosti a inteligence poznává dosud neznámý okolní svět.
Později nás autor seznamuje s Arbell, dívkou, do které se Cale zamiluje. Chápu, že do ponurého temného děje chtěl přinést trochu romantiky, ale mě osobně se jejich vztah nezamlouval. Když o tom přemýšlím, ani trochu se mi nelíbilo, co se málem s Calem stalo potom. To co se stalo v souboji se Solomem Salomonem…teda málem.

Část knihy ve svatyni, tedy začátek, byl opravdu výborný, šíleně mě to bavilo. Uprostřed celého děje by se našly nějaké nedostatky, které by mohly být poutavější a zajímavější. Ale konec určitě nezklamal. Bitva, ke které se už pár desítek stran schylovalo, konečně nastala. Zjistila jsem, že tohle Calovo vymýšlení bojové taktiky je pro mě mnohem zajímavější, než když v jiných knihách hrdinové vtrhnou do boje a zvítězí. Samozřejmě se taky dostal do bitvy, i když za trochu jiné situace. Celá bitva byla vážně dobře pospána a na posledních dvaceti stranách jsem našla přesně to, co mě povzbudilo k dalšímu dílu.

Hodnocení: 4/5

Žádné komentáře:

Okomentovat