úterý 6. ledna 2015

Rudá pyramida: Rick Riordan

Anotace:
První díl nové trilogie Ricka Riordana (autora Percyho Jacksona)! Myslíte si, že je nějaký med nechodit do školy, věčně létat po celém světě, vozit s sebou jenom to, co se vejde do jednoho kufříku, a nemít žádný pořádný domov? Tak to budete koukat! Už šest let cestuje Carter Kane z místa na místo se svým otcem, věhlasným egyptologem. Pořádně nezná ani vlastní sestru Sadie, která žije s prarodiči v Londýně. Děti se smějí setkat jen dvakrát do roka a tentokrát pro ně otec ještě ke všemu vymyslí nudnou prohlídku Britského muzea. Jenže pozor - egyptští bohové se probouzejí! Začínají nejděsivější Vánoce, jaké kdy Carter a Sadie zažili… Od toho dne se život čtrnáctiletého Cartera a dvanáctileté Sadie obrátí naruby. Sourozenci Kaneovi zjistí děsivou pravdu o své rodině a poznají tajemné egyptské bohy mnohem líp než z otcových výkladů a exponátů v muzeích. Objevte zblízka starověký Egypt s jeho magií, dobrem i zlem a připojte se k dobrodružné výpravě sourozenců Kaneových!

S hrdostí můžu oznámit, že toto je moje desátá kniha od tohoto autora. Jsem moc ráda, že se rozhodl se psaním pokračovat i v jiné oblasti, než kde se pohybuje Percy. A navíc egyptskou mytologii na rozdíl od řecké a římské vůbec neznám, takže mě to zaujalo o to více. Stejně jako díly Percyho Jacksona a Bohů Olympu jsem i zde hltala každé slovo. Nový svět mě jen povzbudil, abych četla dál, dávala velký pozor a snažila se v tomto směru zapamatovat si toho co nejvíce.
Už v několika prvních větách jsem si oblíbila způsob vyprávění. U postav mi to trvalo trochu déle, ale i na ně se brzy dostalo. Zjistila jsem, že se mi zamlouvá, když v jednom příběhu vystupují sourozenci a občas se kniha soustřeďuje i na jejich vztah a chování k sobě navzájem. Bratr i sestra se velmi rychle seznámili se svým úkolem a netrvalo dlouho a osvojili si první zaklínadla. I když na můj vkus to bylo možná až příliš rychle, mohli být silní, jak chtěli, ale takové věci prostě chvíli trvají (ne, že bych s tím měla vlastní zkušenosti). Zároveň mi ale oba přišli originální a bylo jasně poznat, jak se postupem příběhu mění, zlepšují a tak nějak i vnitřně rostou.
Obrázky hieroglyfů a názvy kouzel byly příjemným zpestřením děje, které rozvíjely představivost. Všechny knihy autora mají kratší či delší časový limit, při kterém se musí vyřešit hlavní problém. To dodává příběhům napětí a pocit, že každou chvíli dochází čas. Většinou je tento limit jen několik dní, takže se obvykle zdá téměř nemožné cíle dosáhnout. Ale jak už mohli čtenáři zjistit, skoro vždycky to hrdinové zvládnou.
Je jasné, že aby někdo podobný příběh napsal, musí se v dané oblasti velmi dobře orientovat. Ale tuším, že i kdyby si autor něco domyslel, většina čtenářů by ani nepoznala, že tomu tak bylo. Tady jsme ochotni uvěřit úplně všemu – ať už lidem s neskutečně sníženou schopností vnímavosti nebo dohadování se s bohem uvnitř své mysli.
Nebudu zde srovnávat první knihu téhle trilogie s Percym nebo Olympany, protože to ani nejde. Příběh jakoby ani nepocházel ze stejného světa, takže i kdybych se o to pokusila, bylo by to složitější, než se na první pohled zdá. Asi tak jako porovnávat Hru o trůny a Harrym Potterem. Je úplně jedno, že jsou knihy od stejného autora, srovnávat je, prostě není možné. Dalo by se pouze říct, že jsou stejně čtivé, originální s úžasným příběhem a hlavními hrdiny, se svou magií a zápletkou, na kterou jen tak nezapomenete (což má ostatně všech pět zmíněných sérií).
Přesto mi na knize něco málo chybělo. Nejspíš to byla chvilka klidu, kapitola, kde bych mohla vydechnout provázená například pouze rozhovorem, který by mi přiblížil charaktery některých postav, jejich způsob uvažování atd… Samozřejmě bylo dobře, že se stále něco dělo, ale trochu se bojím, aby toho nebylo až příliš, nějaké plánování by knize určitě neuškodilo.
Moc se těším na další díly série a doufám, že budou přinejmenším stejně dobré.

Hodnocení: 4/5



Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakladatelství Fragment.

Žádné komentáře:

Okomentovat