sobota 10. ledna 2015

Saeculum: Ursula Poznanski

Strávit pět dní v hlubokém lese a zkusit žít jako ve středověku vypadalo jako
výborný nápad. Bastian by si však tento zážitek v klidu odpustil. S účastí
na výpravě souhlasil jen kvůli své lásce Sandře. Parta dobrodruhů se vydává na cestu i přesto, že místo, kde chtějí tábořit, bylo kdysi prokleto. Staré povídačky o tom, že kdo do lesa vstoupí, nevrátí se už zpět, nikdo nebere vážně. Během první noci přijde prudká bouře a z tábora zmizí první člen výpravy. Zbydou jen podivné vzkazy vyryté do kůry stromu. Když se ho ostatní vydají hledat, začnou bloudit. Pak se ztratí další z nich…

Jak velkou udělali chybu, když nebrali varování vážně?

Nechá je les vůbec odejít?

 Stejně jako je psáno v anotaci i mně to připadalo jako bezva nápad. Hlavně kvůli toho, že v lesích daleko od civilizace je to středověk se vším všudy. A s každou stránkou mě to táhlo víc a víc, abych tohle taky někdy vyzkoušela. Jak však příběh postupoval, bála jsem se, že mě od toho kniha odradí, už jen kvůli tomu, co se stane.
Není sice tak strašidelná, jak jsem zprvu předpokládala, ale svými temnými tajemstvími a zápletkou nutí čtenáře přemýšlet, jak je něco takového možné. Nebo alespoň u mě to tak bylo, protože už z předchozí knihy této autorky Erebos vím, že v tomto světě není pro kouzla místo, jenom pro génie.
Kniha začíná středověkým jarmarkem, kde se seznamujeme s tamější situací, postavami a jednoduchými fakty o každoroční hře. Bylo jednoduché se v tom orientovat a nestalo se mi, že bych se ztrácela.
Postavy mi přišly (ne úplně všechny, ale většina) skvěle popsané, lišili se od sebe a i bez jména bylo mnohdy jasné, o kom se mluví.
Bastian je syn bohatého a sebestředného doktora, který za každou cenu chce vypadat dobře na veřejnosti a tomu musí vyhovovat i jeho rodina a přátelé. Jeho syn jeho chování ani zdaleka neschvaluje, ale jeho budoucností je také medicína. Ať už proto, aby dokázal sobě, že může být lepší, nebo aby ukázal otci, že dobrý doktor nemusí být vždy idiot a nemusí neoperovat jen pro peníze, ale aby pomáhal ostatním.
Bastianova přítelkyně Sandra patří do skupiny, která každý rok pořádá larpy – pětidenní život v lesích pouze s věcmi zapadajícího do 14. století. Tento rok si přeje, aby jel Bastian s ní a ten to považuje za příjemné odreagování.
Paul je pravý vůdce skupiny a dokáže se o ní postarat, zároveň také on vytváří pravidla a má výbušnou povahu, kterou jen horko těžko kontroluje.
Iris je podivná dívka, která snaží utéct před svou minulostí a ze srdce se nemůže vystát ze Sandrou. Proto i Bastian patří zprvu do její skupiny opovrženíhodných lidí.
Dora ví, že umí vycítit temné čáry a předpovědět část něčí budoucnosti. A místo letošního larpu se jí ani trochu nezamlouvá.
Po tom, co Bastian Sandře odsouhlasí, že pojede, setkává s těmito a pár dalšími lidmi. I po vkročení na místo hry, to pořád ještě všechno vypadá dobře.
Ani jsem se nedivila, že Bastian má ze všech největší problém uvěřit minulosti lesa a prokletí. A přisuzovala jsem to studování medicíny, protože myslím, že kouzla a věda nejde dohromady. Když se někdo moc přiblíží jedné z těchto věcí, ta druhá jako by už nadále ani neexistovala.
Tohle byl opravdu úžasný příběh, který vás téměř po celou dobu udržuje v nejistotě a nutí číst dál.
V knize se nachází spoustu náznaků na pozdější události a já s radostí můžu oznámit, že jsem si většiny z nich všimla, avšak některé jsem nepokládala za důležité, proto mi nejspíš unikly a já neodhadla, co bude následovat dál. Zakončení mě tedy překvapilo tak z poloviny, něco málo jsem tušila a zbytek mi až do samého vysvětlení zůstal záhadou.
Děj měl jasné rozdělení na dobré a špatné hrdiny, ale s postupem příběhu jsem si nebyla úplně jistá, jestli jsem si představitele pro obě strany vybrala správně. A teď po dočtení ještě pořád nevím. Ještě jsem se tak úplně nerozhodla, kdo za to všechno může. Vždyť pro to, co se dělo, měla postava velmi dobrý důvod.

A ještě v jedné věci se chci pochlubit, kniha mě od svého nápadu neodradila, jen doufám, že se mi nestane něco podobného až budu daleko od města bez signálu nebo jiného kontaktu s civilizací.

Hodnocení: 4/5

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakladatelství Fragment.

Žádné komentáře:

Okomentovat