sobota 18. dubna 2015

Roztříštěná říše - Trnový princ: Mark Lawrence

Mějte se na pozoru před Trnovým princem... Když mu bylo devět, sledoval, jak mu přímo před očima zavraždili matku a bratra. Když mu bylo třináct, byl vůdcem bandy krvelačných banditů. Do patnácti má v plánu být králem... Nastal čas, aby se princ Honorous Jorg Ankrath vrátil na hrad, který kdysi opustil, a přihlásil se o dědictví, které mu po právu náleží. Svět se pro něj změnil v den, kdy visel na trnech ostnovníkového keře a sledoval, jak muži hraběte Renara vraždí jeho matku a mladšího bratra. Od  chvíle prahne Jorg po pomstě. Život a smrt pro něj představují jen obyčejnou hru - hru, ve které nemá co ztratit, ale ve které může vyhrát úplně všechno. Jenže v otcově hradě na něj nečeká nic, než zrada. Zrada a temná magie. Je možné, aby osamělý chlapec, byť nade vší představu divoký a zvrhlý, porazil nepřátele, jejichž moc přesahuje i ty nejbujnější představy?



O této knize jsem se doslechla před pár měsíci a dost mě zaujala. Než jsem však měla možnost se k ní dostat, úplně jsem zapomněla, do čeho se to vlastně pouštím. Znovu jsem si nepřečetla ani anotaci, takže už na prvních několika stránkách mě tento kousek dost překvapil.
Bylo to spíš ale takové okouzlení, protože ani na malý moment se mi nedařilo od stránek odtrhnout. Myslím, že jsem skončila někdy o půl třetí v noci, ale já ji opravdu nedokázala odložit, dokud jsem si nepřečetla závěrečnou větu. A teď už jen zažívám fyzickou i duševní touhu po druhém díle. Ne ale vážně, jediné čeho se teď držím, je, že Trnový král vyšel v minulém měsíci a já ho brzy budu mít doma.
V první řadě absolutně nechápu, jak mohl autor udělat z někoho takového kladnou postavu. Nebo kladnou aspoň do té míry, aby mě bavilo o něm číst. Nějakým zázrakem se to ale povedlo. A já se dokonce i něco přiučila – jak udělat z hlavního hrdiny, který je záporák, kladnou postavu? Vytvoří se ještě větší záporák a problém je vyřešen.
Jorg se lišil od všech ostatních hrdinů, o kterých jsem měla možnost číst. Jeden z hlavních rozdílů představovala skutečnost, že se nesnažil nikoho chránit. Nedělal to, co je správné, ale to, co on sám chtěl. Když vyrůstal jako princ, dalo mu sebevědomí a taky ho to ujistilo, že se nemusí nikomu zodpovídat, klanět nebo kohokoliv poslouchat. Jeho hlavním motivem byla pomsta, které se na chvíli vzdal, ale teď se k ní pomalu zase vrací.

Na několika místech je děj opravdu nepředvídatelný. Pár zvratů jsem opravdu nečekala a po jedné konkrétní jsem zůstala zírat s otevřenou pusou. Myslím, že jsem si dokonce musela dát tak pětiminutovou přestávku, protože ta skutečnost mě fakt zasáhla. Jorgova tlupa se skládala z nejrůznějších lidí. Pravda, na většinou jsem ohrnovala nos, ale pár jedinců jsem si dost oblíbila. Proto se mi ani trochu nelíbilo, když jsem se musela s někým z nich rozloučit.
Uznávám, že první polovina knihy mě zaujala o trochu víc, ale ani v té druhé jsem se nenudila. To slovo se po celou dobu čtení tohoto příběhu nenacházelo v mém slovníku. Řekla bych, že to ani není možné.
Kapitoly přítomnosti se prolínají s minulostí, kdy Jorgovi bylo devět. V době, kdy se jeho představa o světě rozbila a on se stal někým jiným.
Nakonec jsem se dočkala i nějaké té bitvy a příchodu nekromantů. Nekromanti jsou nejspíš moje nejoblíbenější fantasy bytosti, a jestli tomu tak nebylo před týdnem, teď už to tak je.
Něco takového jsem ani v nejmenším nečekala, když jsem se do tohoto díla pouštěla.


Hodnocení: 5/5

Žádné komentáře:

Okomentovat